Beskrivning
Branschkunskap inom handel är ett nyutvecklat läromedel som främst är avsett för gymnasiekursen med samma namn på det nya Försäljnings- och serviceprogrammet. Läromedlet går även utmärkt att använda i andra sammanhang, som inom vuxen- eller internutbildningar. Serien Branschkunskap inom handel består av en kombinerad fakta- och uppgiftsbok, både i tryckt och digitalt format, samt en lärarhandledning.
Läs mer
Pedagogiska tankar
Branschkunskap inom handel är ett nyutvecklat läromedel som har sin grund i den äldre H2000-serien. Mycket av innehållet är dock omskrivet och uppdaterat. Helt nya intervjuer med personer från branschen har tillkommit, dessutom återfinns centrala begrepp förklarade i marginalen samt en mängd exempel och fördjupningsrutor. I slutet av boken finns ett större projektarbete: Projekt Branschkunskap. Detta kan eleven göra delar av eller som helhet.
Komponenter
Serien består av följande produkter:
- Branschkunskap inom handel Fakta och uppgifter
- Branschkunskap inom handel Fakta och uppgifter Onlinebok
- Branschkunskap inom handel Lärarhandledning
Upplägg
Branschkunskap inom handel består av nio kapitel. Varje kapitel inleds med en intresseväckande ingress som följs av ett antal frågor som eleven ska fundera på innan hen tar sig an kapitlet. I själva kapitlet är de centrala begreppen markerade och förklaras i marginalen. I kapitlet finns intervjuer med människor som arbetar i branschen, en mängd fördjupningsrutor och i vissa fall ytterligare reportage. Varje kapitel avslutas med en sammanfattning.
Sist i kapitlet kommer uppgifterna, som är indelade i tre kategorier (1 Repetera, 2 Träna, 3 Fördjupa) och sorterade efter vilken förmåga som uppgiften tränar samt uppgiftens bedömda svårighetsgrad. Det finns både uppgifter som eleven ska göra enskilt, gruppuppgifter/fältuppgifter samt APL-uppgifter.
Innehåll
Innehållet i Branschkunskap inom handel Fakta och uppgifter motsvarar innehållet i den reviderade kursen till Försäljnings- och serviceprogrammet. Läromedlet har nio kapitel:
1. Karriär inom handeln
2. Handelns historik och utveckling
3. Handelns olika aktörer
4. Dagligvaru- och sällanköpshandel
5. Logistik skapar värde i alla led
6. Affärsidé och marknadsföring
7. Konsumtion och konsumtionstrender
8. Konsumenträtt
9. Säkerhet inom handel
Om författarna
Marianne Feldt är utbildad gymnasielärare, men har även arbetat som inköpschef och projektledare. Marianne är medförfattare till flera titlar i H2000-serien.
Gunilla Eek är gymnasielärare och har arbetat på dåvarande Handels- och administrationsprogrammet. Gunilla har även en lång erfarenhet från näringslivet och driver ett konsultbolag. Gunilla har tidigare skrivit flera böcker i H2000-serien.
Anders Pihlsgård är en erfaren läromedelsförfattare som tilldelades priset Årets läromedelsförfattare 2021. Anders är även utbildad gymnasielärare och utbildningskonsult, och har bland annat skrivit Libers nya juridikserie samt M3000 Marknadsföring.
Läs mer