Beskrivning
Intervju av Liria Ortiz.
”När barn inte förstår hur vuxna vill att det ska vara uppstår frustration som vuxna ofta löser med regler, tillrättavisning och kanske i kombination med hårda handlingar.”
Från boken Smarta barn av Staffan Hultgren.
Intervju med Staffan Hultgren som idag kom ut med sin bok: Smarta barn eller lydiga barn. Du bestämmer! Boken hittar ni på Adlibris och Bokus.
Hej Staffan! Vem är du?
Jo lite kortfattad så är jag pedagog med speciell inriktning på mänskligt beteende och personlig utveckling. Så det har blivit lite böcker under åren och framför allt en mångfald av insatser inom skola, högskola och universitet med betoning på barn, vuxna och lärande processer. Under hela mitt yrkesliv har jag arbetat med hälsoaspekten med inriktning på människans förmåga att utveckla en god hälsa, hur man ser på sig själv och hur man vill tillbringa sin tid här på jorden på bästa möjliga sätt.
Jag har skapat och utvecklat Hälsopedagogprogrammet vid GIH i Stockholm samt har under alla år arbetat med externa uppdrag och fristående högskolekurser. För närvarande är jag verksamhet vid Region Västmanland som utbildningssamordnare inom kommunikation och bemötande samt är numer anlitad av GIH i Stockholm som kursansvarig för fristående kurser 7,5 hp i Motiverande samtal med en inriktning på folkhälsoperspektivet. Medlem av MINT, Motivational Interviewing Network of Trainers.
Varför skrev du den här boken?
Under hela min yrkeskarriär har jag arbetat och träffat barn och ungdomar i olika sammanhang och vid otaliga kurser kommer det alltid upp frågor om bemötande med barn och unga. Så egentligen är upphovet till boken önskemål från kursdeltagare att jag skriver ned det som jag förmedlar speciellt hur man når barn och unga. Genom åren är det många deltagare som har provat ett nytt förhållningssätt som skapat en helt annan relation till egna barn och unga samt att livet blir lite lättare både för vuxna och deras barn vilket har varit extremt roligt.
Boken heter: Barn är smarta eller lydiga, du bestämmer. Vad menar du med det?
Ja, frågan är snarare om vi vuxna kan och vill acceptera att det verkligen är så. Smarta barn behöver dock erfarenheter för att kunna tillämpa och utveckla ett logiskt tänkande. Det som har gett mig mest glädje under åren är alla framgångsberättelser där barn och unga verkligen lyfter, tar plats och tar kloka beslut vilket är glädjefyllt och hedersamt för alla att få uppleva.
När jag själv träffar barn och unga så utgår jag alltid ifrån att de är intelligenta vilket leder till nyfikenhet på deras tankar och funderingar, det finns alltid nått att lära. Det är en fröjd att både se och höra barn och unga utveckla logiska slutsatser. Samtidigt som barnen känner sig viktiga, behövda och uppskattade.
Vad handlar boken om?
Boken tar upp grundläggande mänskliga behov med praktiska tillämpningar med inriktning på hur man bemöter barn och ungdomar för att underlätta deras förmåga att utveckla logiskt tänkande och förståelse för den omvärld de lever i och hur de själva vill forma sina liv på ett ansvarsfullt sätt. Det är ingen bok fylld med goda råd utan består betoning av berättelser och exempel på dialoger som berör och utvecklar logiskt tänkande hos barn och även ibland hos vuxna. Vi vuxna kan ibland begränsa barnets förmåga att tänka logiskt genom att vuxna själva vet bäst och kan mest. I samband med olika mänskliga behov tar boken upp många exempel på vänliga dialoger på hur man kan skapa goda relationer och tillåta barn och unga att ta egna beslut och samtidigt förstå konsekvenserna av sina beslut. Vardagligt logiskt tänkande uppstår när man kopplar en handling till en konsekvens.
Hur kan man som vuxen agera för att barn ska förstå konsekvenser av sina handlingar, ta ansvar för sina handlingar samt utveckla strategier för att kunna hantera sin omvärld?
Vad är huvudbudskapet i boken?
Genom att vuxna bemöter barn och unga på ett tydligt och genomtänkt förhållningssätt så kommer barn och unga utveckla färdigheter och förmågor som ökar deras möjlighet att klara vardagens påfrestningar, egna och andras förväntningar, omgivningens krav samt erhåller förmågor att klara skola och utbildning som verkligen ställer krav på att eleverna ska förstå logiska sammanhang. Föräldrar som bidrar genom uthållighet och tålamod kommer att få resultat även om det ibland tar lite tid. Barn och unga behöver tid. Barn och unga som blir behandlade genom ett medmänskligt förhållningssätt och med ett förståelseperspektiv blir stolta och känner sig både behövda och viktiga. Vilket är goda förutsättningar för att skapa en trygg uppväxt och förutsättningar för kloka beslut som gynnar både barn och föräldrar och i stort även betydelsefullt för samhällsutvecklingen.
Huvudbudskapet är att barn och unga ska få den uppväxt som de verkligen förtjänar och som de har rätt till. Att leva i en värld där vi alla hjälps åt för goda levnadsvillkor i den omgivning där vi lever och verkar.
Läs mer