Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!

Logga in
GANT : när tre svenska entreprenörer gjorde ett amerikanskt varumärke globalt | 1:a upplagan

GANT : när tre svenska entreprenörer gjorde ett amerikanskt varumärke globalt | 1:a upplagan

  • Häftad, Svenska, 2008
  • Författare: Mathias Björk
  • Betyg:
237
kr
Helt ny

Skickas inom 11 vardagar

Butikslager
Onlinelager
I lager hos leverantör
Välj butik

Beskrivning

År 1914 landstiger den ukrainske emigranten Bernard Gantmacher i New York. Han börjar tillverka skjortor under 1920-talet och startar 1949 Gant Shirtmakers, som blir det första designermärket för män i USA.Lennart Björk, Klas Käll och Staffan Wittmark får 1980 licensrättigheterna för Gant i Sverige och det är de svenska entreprenörerna som ligger bakom varumärkets internationella framgångar. Det har inte varit någon enkel resa. I boken skildras deras envisa kamp mot multinationella företag, korta licensavtal och ständiga ägarbyten hos det amerikanska moderbolaget. Till slut köper det svenska bolaget 1999 upp varumärket och 2006 noteras Gant på Stockholmsbörsen.I dag omsätter verksamheten, som numera har det schweiziska företaget Maus Frères som ägare, närmare 8 miljarder kronor i fler än 70 länder. Boken belyser den entreprenörsbaserade affärsmodell som ligger till grund för expansionen. Författaren ger också en insyn i klädindustrin och skildrar modebranschen i dag från skissblock till plagg i butik.Efter att ha tagit magisterexamen i företagsekonomi på Stockholms universitet bodde Mathias Björk under flera år i New York, där han bland annat var trainee på klädföretaget Phillips-Van Heusen. Han gav 2007 ut romanen En del av mitt hjärta.

Produktinformation

Bandtyp:
Häftad
Språk:
Svenska
Förlag:
Ekerlids
Upplaga:
1
Utgiven:
2008-11-25
ISBN:
9789170920868
Sidantal:
300

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny