Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!

Logga in
Vatten till salu - Hur företag och marknad kan lösa världens vattenkris | 1:a upplagan

Vatten till salu - Hur företag och marknad kan lösa världens vattenkris | 1:a upplagan

  • Pocket, Svenska, 2003
  • Författare: Fredrik Segerfeldt
  • Betyg:

Välj skick:

Bästa pris
86
kr
Fint skick

Skickas från säljare inom 1-3 vardagar

Lennart , Stockholm

Verifierad säljare

Toppsäljare

Du sparar 13342 kr (99%) mot nypris
Butikslager
Onlinelager
1 st i lager
Välj butik

Beskrivning

Läs boken on-line här ->

Över en miljard människor i världen har inte tillgång till rent och säkert vatten. De bor oftast i fattiga länder där vattendistributionen sköts av inneffektiva offentliga leverantörer.

Nytänkande kring vattenhanteringen är en livsnödvändighet. De länder som släppt in privata aktörer i vattensektorn har kunnat ge många miljoner fler människor rent vatten på bekvämt avstånd.

Men "privatiseringen" av vattendistributionen rör upp starka känslor. Motståndarna hävdar att privata företag inte tar ansvar och att de höjer priserna så att fattiga inte har råd att köpa det vatten de behöver. Så är det inte.

Det stora problemet är att vattenförsöjningen i utvecklingsländer präglas av skeva prismekanismer och stor offentliga subventioner. Motståndarna till privatisering har en ideologiskt baserad agenda som inte handlar om de fattigas tillgång till vatten utan om att bekämpa marknadsekonomin. Den inställningen är förödande för dem som saknar vatten.

Fredrik Segerfeldt är samhälls- och språkvetare och arbetar med omvärld och trender på Svenskt Näringsliv.

Produktinformation

Bandtyp:
Pocket
Språk:
Svenska
Förlag:
Stiftelsen Fritt Näringsliv / Timbro
Upplaga:
1
Utgiven:
2003-11-01
ISBN:
9789175665467
Sidantal:
148

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny