Beskrivning
Under de två första åren formas ett företags framtid. Många talar om hundåren. Vad är det då som avgör om ett nytt företag klarar sig eller inte?
Företaget måste tidigt uppnå en affärsplattform, ett tillstånd där sårbarheten minskat. På ett konkret och lättillgängligt sätt beskriver Magnus Klofsten den nödvändiga helhetssynen i företagandet. Utöver det centrala att vårda den konceptuella utvecklingen av företagets affärsverksamhet lyfter han fram avgörande problem att lösa inom administration, ekonomi och marknadsutveckling. Den affärsplattform som krävs för att ett företag ska bli lönsamt och stabilt bärs upp av åtta grundstenar: idé, produkt, marknad, organisation, kompetens, drivkrafter, kunder och övriga relationer. Med hjälp av några exempel tre företag med olika struktur förtydligas bilden ytterligare.
Boken lämpar sig väl i undervisningen vid universitet och högskolor. Uppslag, idéer, kontrollsystem och checklistor gör den till ett effektivt redskap för personer som avser att bli eller redan är företagare. Den är också mycket användbar för andra aktörer, till exempel investerare och banker, som är nära relaterade till företagandet.
Magnus Klofsten är docent och chef för Centrum för Innovation och Entreprenörskap (CIE) vid Linköpings universitet. Han har också under en tioårsperiod varit verksam som ansvarig för SMIL (Företagsutveckling i Linköping) som befrämjar affärsutveckling för teknikbaserade företag.
Tredje upplagan - nu med idéplattformen.
Recensioner
"På basis av sin forskning har Klofsten utvecklat konkreta verktyg som företagare och deras konsulter kan använda för att analysera och stödja företags tidiga utveckling."
Per Davidsson, prof. i företagsekonomi, Internationella Handelshögskolan i Jönköping
"Magnus Klofsten har på ett föredömligt sätt kombinerat sina djupa teoretiska kunskaper med skarpsynta praktiska iakttagelser."
Uno Alfredéen, entreprenör och företagsbygare
Läs mer