Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!

Logga in
Skrivsamarbete i högre utbildning. Tre studenters skribentprofiler i kollaborativa skrivargrupper. | 1:a upplagan

Skrivsamarbete i högre utbildning. Tre studenters skribentprofiler i kollaborativa skrivargrupper. | 1:a upplagan

  • Häftad, Svenska, 2015
  • Författare: Gerrit Berends
  • Betyg:
108
kr
Helt ny

Skickas inom 13-22 vardagar

Butikslager
Onlinelager
I lager hos leverantör
Välj butik

Beskrivning

Detta avhandlingsarbete svarar på flera frågor om kollaborativt skrivande på en högskoleutbildning. Hur kan skrivsamarbete bidra till studenters socialisering in i en skrivpraktik? Hur förhåller sig studenter med olika bakgrund till den pedagogiska praktiken på en utbildningsinstitution? Hur utvecklas studenternas rapporter och vad kommenterar lärarna i dem? I avhandlingen följs tre studenter med olika bakgrund som skriver laborationsrapporter i olika gruppkonstellationer mellan två och fyra terminer. Studien visar att studenternas bakgrund har betydelse för hur deras skribentprofil gestaltas i de kollaborativa skrivargrupperna. Den student som har andraspråksbakgrund efterfrågar ofta stöd, inte minst i språkriktighetsfrågor, och åberopar ofta lärarens röst som argument. Den student som har tidigare erfarenhet av akademiskt skrivande, framstår som en rutinerad skribent, bland annat genom att hon vågar sig på att avvika från instruktioner och läraranvisningar. Den tredje studenten använder sin erfarenhet av laborationsrapportskrivande inom yrkeslivet i samtalen för att få igenom sina åsikter. Avhandlingen visar också att studenternas skrivsamarbete fungerar som ett gott redskap när det gäller att söka stöd, ge synpunkter eller testa och befästa genrekunskaper. Studenterna förhandlar om textinterna kriterier men i mindre utsträckning om kopplingen mellan texten och kulturella värden. Dessa resultat diskuteras i relation till den pedagogiska praktiken, det vill säga vad som explicit görs i undervisning och vad lärarna kommenterar.

Produktinformation

Bandtyp:
Häftad
Språk:
Svenska
Förlag:
Stockholm University
Upplaga:
1
Utgiven:
2015-09-03
ISBN:
9789187235245
Sidantal:
299

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny