Välkommen tillbaka till Campusbokhandeln! Vi firar med inlämningskampanj: Lämna in din kurslitteratur – få 150 :- och chansen att vinna 1 000 :-. Läs mer här!

Logga in
Marknadens tid : Mellan folkhemskapitalism och nyliberalism | 1:a upplagan

Marknadens tid : Mellan folkhemskapitalism och nyliberalism | 1:a upplagan

  • Inbunden, Svenska, 2023
  • Författare:
  • Betyg:
248
kr
Helt ny

Skickas inom 10-11 vardagar

Butikslager
Onlinelager
I lager hos leverantör
Välj butik

Beskrivning

Det sena 1900-talet kan kallas för marknadens tid. Man skulle kunna beskriva det som att marknaden sprängde sina ramar och skapade ett nytt historiskt moraliskt rum. Hur gick det till och vad fick det för konsekvenser att marknaden som institution, ideal och metafor fick en central roll i det svenska samhällslivet?

Den nya marknadslogiken gjorde djupa avtryck i politiken, men den förändrade också människors vardagsliv, språkbruk och referensramar. I Marknadens tid analyserar femton framstående historiker olika beståndsdelar i händelseförloppen från 1970-talet och framåt. De visar att marknaden inte kan förstås som en monolit det har funnits flera olika marknadsbegrepp och visioner i omlopp som både samverkat och konkurrerat med varandra.

Författarna pekar på såväl historiska brytningspunkter som kontinuiteter längre bakåt i välfärdsstatens historia. Den historiska blicken avtäcker marknadsvändningens ofta förbisedda sociala, politiska och kulturella allianser, och belyser de tidvis stora skillnaderna mellan aktörernas avsikter och hur det sedan blev.

Produktinformation

Bandtyp:
Inbunden
Språk:
Svenska
Förlag:
Okänt
Upplaga:
1
Utgiven:
2023-11-16
ISBN:
9789189361751
Sidantal:
400

Sök

Varukorg

Din varukorg är tom
Köp Sälj Sök Meny