Förlag | Natur & Kultur Akademisk |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2017-09-25 |
Upplaga | 1 |
Antal sidor | 200 |
ISBN | 9789127136007 |
Kategori(er) |
Pedagogik & psykologi ↳ Pedagogik |
Bara för att man kan läsa flytande är det inte säkert att man förstår vad man läser. Syftet med läsningen är för många elever något av en gåta trots att de kan koda av orden och har läsflyt. Av största vikt är lärarens undervisning i målinriktade och flexibla strategier för förståelse. Målen för läsningen av varje text måste presenteras tydligt för eleverna. Olika frågor om texten har stor betydelse för hur läsförståelsen utvecklas. Barbro Westlunds kommande bok, Att undervisa i lässtrategier för förståelse, ges ut i tre versioner: en för förskoleklass till årskurs 3, en för mellanstadiet och en för högstadiet.
Varje bok inleds med ett teoretiskt avsnitt som reder ut skillnaden mellan strategier och färdigheter och var forskningen står i dag, och kopplar också teorin till praktiken. Förutom strategier går Barbro Westlund igenom viktiga begrepp och moment som metakognition, inferenser, flyt i läsningen, kognitiv förmåga, attityd och engagemang, formativ bedömning och minilektioner. I boken Att undervisa i lässtrategier för förståelse kopplar hon tydligt undervisningen i lässtrategier till uppdraget i Lgr 11.
Böckerna beräknas utkomma våren 2014.
Hittills har vi återanvänt
2
4
9
3
0
2
7
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.