Beskrivning
ABC-klubben FK - åk3 ABC-klubben är ett basläromedel i svenska för FK-åk 3. Det har gedigen vetenskaplig grund, förankring i de nya kursplanerna, tydlig progression och ger stora möjligheter till individualisering. I materialet ingår läseböcker i olika nivåer för att ge en sammanhållen läsuplevelse för hela klassen. Det finns arbetsbok, läxbok och lärarhandledning. Läseböckerna och arbetsboken finns också som digitalböcker med intalat ljud! Dessutom med sökbart innehåll, anteckningsmöjligheter, bokmärkning, zoom- och sparfunktion. Digitalböckerna säljs som abonnemanghär på webbsidan. ABC-klubben för åk 1 - Den magiska kulan Sammanhållen läsupplevelse för hela klassen, skriven av Mats WänbladI ABC-klubben för åk 1 finns det tre läseböcker Den magiska kulan A, B och C. Alla tre innehåller samma berättelse men på tre olika svårighetsnivåer, vilket ger en sammanhållen läsupplevelse för hela klassen! Berättelsen är skriven av Mats Wänblad, en författare med lång erfarenhet av vad barnfångas avi berättelser. Arbetsboken klassrumsbeprövad metodik som fungerarArbetsboken innehåller varierade läs- och skrivuppgifter till varje bokstav. Här tränar eleven på att höra bokstavsljuden, skriva bokstavsformerna, hitta ordbilder och läsa ord och meningar. Arbetsboken finns också som digitalbok för interaktiv skrivtavla som hjälp för läraren vid genomgångar. ABC-klubben står på vetenskaplig grundI lärarhandledningen presenterar professor Ingvar Lundberg den vetenskapliga grunden till metodiken i ABC-klubben. Boken innehåller också en lättanvänd handledning till arbetet med läsebokens texter och uppgifterna i arbetsboken. Sist i lärarhandledningen finns en bildbank, diagnoser och sidor med kopieringsunderlag. BonusbokBonusboken ger mer att bita i för de elever som behöver extra utmaningar. Där finns läsförståelsefrågor till texterna i läsebok B och C. LäxbokLäxboken gör det lätt för föräldrarna att hjälpa till med lästräningen och där finns skrivuppgifter om innehållet i texten att besvara hemma. Det här är den magiska berättelsen!Läseboken Den magiska kulan handlar om vännerna Asta, Bea och Cesar. Tillsammans äger de en magisk kula som kan göra varje önskning till verklighet. Kulan fick de av en mystisk dam som Asta träffade i ett ödehus. Barnen testar kulan på olika sätt och den visar sig fungera den är verkligen magisk! De fantiserar om allt de kan få. Men kulan ger dem inte bara lycka den för med sig problem också. När det visar sig att alla behöver kulan samtidigt, stjäl Asta den och barnens vänskap sätts på prov. Plötsligt är både kulan och damen försvunna, just när kulans kraft verkligen behövs för att undvika en katastrof. Vågar barnen ta tag i saken själva, utan kulan? ABC-klubben för åk 2 -Diamantjakten I ABC-klubben för åk 2 finns det två läseböcker - Diamantjakten A och B. Båda böckerna innehåller samma berättelse men A-boken har inte lika mycket text som B-boken. I enlighet med Lgr11 får barnen utöver den skönlitterära texten även möta andra typer av texter; som dagbok, brev, instruktionstext och tidningsartikel. Läseböckerna finns även som digitala böcker med intalat ljud. ArbetsbokenI arbetsboken utvecklar barnen sin läsning och skrivning. Arbetet utgår från texten i läseböckerna. Den gemensamma läsupplevelsen lockar till diskussioner och därefter arbetar eleverna både enskilt och i grupp. Till texterna finns läsförståelse- och skrivuppgifter där barnen bl.a. tränar att själva skriva de typer av texter de mött i läseboken. Inom de första språkläremomenten övas alfabetet, stavning, ordbildning, meningsbyggnad m.m. LäxbokenTill varje kapitel i läseboken finns en sida i läxboken. Eleven utvärderar sin läsning och föräldern återkopplar. Därefter följer uppgifter om innehållet i texten att lösa hemma. LärarhandledningenLärarhandledningen inleds med en artikel om läsförståelse skriven av Barbro Westlund. Därefter följer en lättanvänd handledning med metodiska tips till kapitlen i läseböckerna och arbetsboken. Bland kopieringsunderlagen finns bl.a. arbetsblad som förenklar individualiseringen i klassrummet. Det här är den spännande berättelsen för årskurs 2!ABC-klubben, barnen Asta, Bea och Cesar, kastas nu in i ett nytt äventyr. Läraren Olle har hittat på ett spännande projekt där en nalle ska skickas ut i världen med en lapp runt halsen: "Skriv tillbaka till klassen om vad nallen varit med om." Bea, som just kommit tillbaka från en utlandsresa, bestämmer sig för att skänka en av sina nallar till projektet och nallen placeras utanför skolgrinden.För sent får Bea veta att mamma har gömt mormors diamantring inuti just den nallen. Hon hade velat lura eventuella inbrottstjuvar under tiden de var borta. En jakt efter diamanten börjar. Regelbundet får ABC-klubben livstecken från nallen, men de ligger ständigt ett steg efter. ABC-klubben för åk 3 - Nyckeln till skatten Läseboken finns i två versioner. Båda böckerna innehåller samma berättelse, men A-boken har mindre text än B-boken. Alla kapitel börjar och slutar på samma sidor i de båda versionerna. I enlighet med Lgr11 får barnen utöver den skönlitterära texten även möta andra typer av texter; som instruktionstext, faktatext och poesi. Läseböckerna finns även som digitala böcker med intalat ljud. Vad handlar Nyckeln till skatten om?I årskurs 3 får Asta, Bea och Cesar nys om en försvunnen guldskatt från Vikingatiden. Det sägs att någon ur släkten Kummelstjärna hittade skatten på 1500-talet, men ingen vet säkert. Släkten är utdöd och ingen skatt har synts till. Olika spår leder ABC-klubben allt närmare ett svar på gåtan. Men det är fler ändem som är ute efter skatten.Boken är en fristående fortsättning på de tidigare berättelserna om ABC-klubben. ArbetsbokenI arbetsboken utvecklar barnen sin läsning och skrivning. Arbetet utgår från texten i läseböckerna. Den gemensamma läsupplevelsen lockar till diskussioner och därefter arbetar eleverna både enskilt och i grupp med läsförståelse- och skrivuppgifter. Inom språkläremomenten arbetar eleverna på djupet med olika läsförståelsestrategier samt övar stavning, ordbildning, meningsbyggnad m.m. Arbetsboken är vändbar och bakifrån får eleverna träna på att själv skriva de typer av texter de mött i läseboken. LäxbokTill varje kapitel i läseboken finns en sida i läxboken. Eleven utvärderar sin läsning och föräldern återkopplar. Därefter följer ett skrivuppdrag som knyter an till innehållet i texten. Längst bak i läsboken finns plats för att dokumentera andra böcker som barnet läst under året. LärarhandledningenLärarhandledningen inleds med en artikel om bedömning skriven av Barbro Westlund, universitetslektor och författare till boken Att undervisa i läsförståelse. Därefter följer en lättanvänd handledning med metodiska tips till kapitlen i läseböckerna och arbetsboken. Lärarhandledningen avslutas med kopieringsunderlag som bl.a. innehåller arbetsblad som förenklar individualiseringen i klassrummet. ABC-klubben för förskoleklass - Lyckostjärnan Tolv magiska berättelser skrivna av barn- och ungdomsförfattaren Mats Wänblad, hämtade från samma värld som läseböckerna för åk 1-3.De är kloka, underfundiga och varma och lämnar medvetet plats för samtal anpassade för förskoleklassen. Ger barnen fler vägar till läsningBörja med att läsa en av berättelserna i högläsningsboken.Till varje berättelse finns en stor samtalsbild för det språkutvecklande samtalet i gruppen. Ta frambilden och diskutera berättelsen med barnen. Bilderna finns även att tillgådigitalt för visning på interaktiv skrivtavla ellerprojektor. Ni abonnerar på de digitala samtalsbilderna under ett år. Självklart kan du starta arbetet med att först prata om bilden, för att sedan läsa berättelsen i högläsningsboken. Klassrumsbeprövad metodik som fungerar.I elevens arbetsbok - skriven av förskoleläraren Maria Rydkvist - arbetar barnet med uppgifter som knyter an till högläsningsberättelsen och samtalet i klassen. Här finns även övningar som tränar och utvecklar elevernas ordförråd, finmotorik, begreppsbildning m.m. Arbetsboken är vändbar med två framsidor. Bakifrån presenteras bokstäverna i alfabetisk ordning. ABC-klubben står på vetenskaplig grundTill din hjälpfinns en lärarhandledning sominleds med en artikel av språkpedagog Anna Strid om läs- och skrivstimulerande arbetssätt för förskoleklassen. Boken innehåller också en lättanvänd handledning till arbetet med högläsningsboken, samtalsbilderna och uppgifterna i arbetsboken.
Läs mer