Onsdag 20:e november byter Campusbokhandeln namn till Adlibris Campus - Läs mer här

Search

Jämlikhet i möjligheter och utfall i den svenska skolan. SOU 2019:40. : Bilaga 7 till Långtidsutredningen (Fi 2017:D)

Ej i lager

Fakta

Förlag Norstedts Juridik AB
Språk Svenska
Bandtyp Häftad
Utgiven 2019-08-30
Antal sidor 330
ISBN 9789138249598
Kategori(er) Juridik
Lägg i varukorgen

Beskrivning

Skolan ska ta hänsyn till elevers olika behov och sträva efter att uppväga skillnader i elevers förutsättningar att tillgodogöra sig utbildningen. Fokus i rapporten ligger på kvantitativa analyser som bidrar till förståelsen av skolans kompensatoriska uppdrag för framför allt kunskaper och skolresultat. Vidare visas att resultatskillnaderna mellan skolor har ökat trendmässigt sedan början av 1990-talet.Trenden beror i huvudsak på ökad skolsegregation och inte på ökade kvalitetsskillnader mellan skolor. Skillnader i resultat mellan elever kan till stor del förklaras av faktorer som ligger utanför skolan. Det är också tydligt att kvalitetsskillnaderna mellan kommuner är stora. Likvärdigheten på gymnasieskolan har försämrats genom en begränsning av tillträdet till gymnasieskolans nationella program samt skärpta betygskrav som främst påverkar studiesvaga elever.

Den sammantagna bilden av likvärdigheten i den svenska skolan ger ett blandat intryck. Ur ett likvärdighetsperspektiv finns många styrkor. Förbättringspotential finns bland annat inom områden som:
  • avsaknaden av kompensatorisk fördelning av lärarkompetens (en fråga som kommer att bli än mer aktuell framöver med en tilltagande lärarbrist)
  • de stora skillnaderna i uppmätt skolkvalitet mellan fristående och kommunala skolor och mellan stad och landsbygd
  • skolsegregationen och den ojämlika tillgången till skolor av hög uppmätt kvalitet
  • ett betygs- och antagningssystem som utgör hinder för svaga elever att ta sig vidare i gymnasieskolan
  • de brister i prov- och betygssystem som försvårar likvärdig bedömning och ger dåliga förutsättningar för att analysera och främja en positiv utveckling av skolan
  • avsaknaden av en nationell strategi för att främja evidensförsörjning på skolans område och mer specifikt en strategi för att identifiera och utveckla åtgärder som kausalt påverkar elevers skolresultat och som kan förbättra likvärdigheten

Författare: Anna Sjögren, Helena Holmlund, Björn Öckert och Björn Åstrand

Se längre ned för en ESO-rapport inom samma ämnesområde!
Läs mer
,

Hittills har vi återanvänt

 2 

 5 

 0 

 6 

 1 

 6 

 3 

böcker.

Trustpilot

Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.

Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.

Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.

Passa på att köpa kontorsmaterial

Visa allt kontorsmaterial 👉
Söker...
Stäng