Förlag | Gleerups Utbildning |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2015-08-18 |
Upplaga | 1 |
ISBN | 9789140688309 |
Kategori(er) |
Samhälle & politik |
I en representativ demokrati är allmänna val viktiga. Därför är väljarbeteende ett centralt statsvetenskapligt forskningsområde. I den här boken presenteras en väljarstudie som ger en grundläggande introduktion till forskning om politiskt beteende. Den svenska väljaren 2014 analyserar hur och varför väljarna röstade som de gjorde i riksdagsvalet 2014. Analyserna visar på omfattande och betydande förändringar i svensk politik. I boken framträder bilden av ett nytt politiskt landskap i Sverige.
Författaren relaterar också studiens resultat till den internationella forskningsfronten och läsaren får därmed en inblick i såväl nya som klassiska teorier om politiskt beteende. Med hjälp av enkel statistik får läsarna kunskap om medborgarnas agerande i allmänna val. Boken är främst avsedd för studerande vi universitetens och högskolornas introducerande kurser i statsvetenskap.
Bokens författare undervisar bland annat om politiskt beteende och leder Surveyinstitutet vid sitt lärosäte. Hagevi har skrivit flera böcker om politiskt beteende och inom detta ämne publicerat vetenskapliga artiklar i bland annat West European Politics, Journal for the Scientific Study of Religion och International Review of Sociology.
Magnus Hagevi är docent i statsvetenskap och universitetslektor vid Linnéuniversitetet.
Hittills har vi återanvänt
2
4
9
6
6
8
7
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.