Beskrivning
Regenbogen är ett läromedel i tyska för grundskolan.
I Regenbogen lär eleverna på ett lekfullt sätt med hjälp av bl.a.a ramsor, sånger och dramtiseringar. Viktiga uttryck och ett funktionellt basordförråd tränas i autentiska sammanhang i de många dialogerna. På så sätt byggs språkkänslan upp på ett naturligt sätt och språkliga strukturer och idiomatiska uttryck fastnar – ett arbetssätt som passar unga nybörjare särskilt väl.
Interkultur- och realiaspotlights ger eleverna en första insiskt om spännande inslag i tysk kultur och tyskt samhällsliv.
Lgr 11
Regenbogen är väl anpassad till ämnesplanerna för Moderna Språk inom Lgr11 genom att ta upp vardagliga situationer, intressen, aktiviteter och händelser som att handla skor, böcker eller mat; att boka och checka in på hotell; ett möte med tyska turister i Sverige; filmer, musik och tyska ungdomars fritidsintressen och drömyrken. Eleven lär sig att uttrycka en åsikt, beröm och ilska (7:5,11,13) att ursäkta sig för att komma för sent (8:8), och hur det känns att vara förälskad (7:16) eller svartsjuk (8:13). Vi får ta del av en ung flyktings erfarenheter (8:11), en bergsvandring som kunde slutat illa (9:3) och hur det gick när blixten slog ned (9:13).
Samtal eller dialoger möter oss i alla kapitlen fr.o.m. år 7, och här finns intervjuer med ungdomar som praktiserat på ett stålverk (9:12). Eleverna får stifta bekantskap med berättelserna om råttfångaren från Hameln och om Wilhelm Tell (9:10-11). Redan i första kapitlet (6:1) introduceras olika skyltar. De flesta avsnitten avslutas med en sång eller en dikt.
Vi får veta vilka fasta uttryck och formuleringar som används för att be om något (6:12), uttrycka entusiasm, förvåning eller en (avvikande) åsikt (7:16; 8:5,7; 9:4), tacka för något (9:8) eller ändra en tid (9:11), och lär oss att förstå och ge instruktioner som t.ex. att laga en böngryta med tillbehör (9:8).
...
Läs mer