av Christina Olin-Scheller och Ingrid Mossberg Schüllerqvist
Förlag | Studentlitteratur |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2011-08-17 |
Upplaga | 1 |
Antal sidor | 140 |
ISBN | 9789144055756 |
Kategori(er) |
Pedagogik & psykologi ↳ Pedagogik Språk & ordböcker ↳ Svenska |
Begreppet fiktionsförståelse, som innefattar läsning, förståelse och meningsskapande kring en rad olika texttyper, är centralt för den här boken. Här diskuterar författarna vad fiktionsförståelse innebär och hur lärare kan undervisa om denna förståelse i en tid då multimodala fiktionstexter brukas av många människor, inte minst ungdomar. Fokus för boken är svensklärares eget lärande. Vi får följa hur de på olika sätt omsätter teorier om text, förståelse och fiktion i sin undervisning, bland annat genom att identifiera lärandemål och reflektera över arbetet i klassrummet. Vad innebär det att vara läsare? Vilka handlingar och kognitiva tankeoperationer utför läsare under läsprocessen? Och vilka didaktiska konsekvenser får processen att urskilja tydliga lärandeobjekt för undervisning om och med fiktionstext? Boken vänder sig främst till blivande och verksamma lärare i svenska i grundskolans senare år och gymnasium.
Hittills har vi återanvänt
2
4
9
3
1
0
5
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.