av Lars Lindkvist, Søren Christensen och Poul Erik Daugaard Jensen
Förlag | Studentlitteratur |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2014-09-19 |
Upplaga | 2 |
Fler upplagor | 2011/1 |
Antal sidor | 121 |
ISBN | 9789144105499 |
Kategori(er) |
Samhälle & politik ↳ Sociologi |
MAKT, BESLUT och LEDARSKAP är nödvändiga förutsättningar för att grupper, företag och organisationer ska fungera och utvecklas. Speciellt maktbegreppet är komplicerat då makt kan anta oändligt många former och finns överallt där människor ingår i relationer. Med utgångspunkt i en maktteoretisk resa från Machiavelli och Dahl till Foucault och Bourdieu presenteras här en modell för att öka förståelsen. Den består av sex maktdimensioner, som fokuserar relationerna mellan makt, beslut och ledarskap. Det handlar om direkt och indirekt makt, makt över människornas uppfattningar och intressen, makt i en beslutande soptunnesituation, relationell och institutionell makt. Boken är kortfattad och pedagogiskt användbar. Såväl den märkbara maktutövningen som de maktdimensioner som sker i det tysta och obemärkta lyfts fram. Makt och ledarskap är tätt förenade vilket gör det naturligt att se på makt i ett ledarskaps-perspektiv och på ledarskap i ett maktperspektiv. Författare är Søren Christensen och Poul Erik Daugaard Jensen, professor respektive lektor vid Copenhagen Business School (CBS), samt Lars Lindkvist, professor i företagsekonomi vid Linnéuniversitetet och CBS. »Boken är en intressant och systematisk översikt som säkert kan fungera som lärobok. Den flyter fint fram och tar upp många centrala diskussioner och många författares bidrag belyses. Det är bra att ta utgångpunkt i sextio- och sjuttiotalsdiskussionen (Dahl, Bachrach & Baratz resp. Lukes). Bra utrett!« Gunnar Olofsson, professor i sociologi vid Linnéuniversitetet
Hittills har vi återanvänt
2
5
0
6
3
4
8
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.