av Stephen Rollnick, Sebastian G. Kaplan och Rickard Rutschman
Förlag | Studentlitteratur |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2017-11-14 |
Upplaga | 1 |
Antal sidor | 270 |
ISBN | 9789144119175 |
Kategori(er) |
Pedagogik & psykologi ↳ Pedagogik |
Relationskompetens är centralt i det pedagogiska arbetet. Det har tagit tid men nu intresserar sig allt fler skolforskare för hur en utvecklad relationskompetens kan påverka det som sker i klassrummet, korridorer och på skolgårdar. Den här boken visar hur motiverande samtal kan hjälpa lärare och elever att se möjliga lösningar på konflikter och svårigheter som uppstår i skolans vardag, såsom sena ankomster, störande beteende i klassrummet, psykisk hälsa, konflikter mellan elever och där användning av konsekvenser kanske inte fungerar. Metoden är inte bara inriktad på problem utan kan också användas för att hjälpa elever till ökad studiemotivation och bättre förmåga att samspela med andra på ett positivt sätt.
Motiverande samtal är en relativt ny företeelse inom skolan men har ett tydligt mål gemensamt med utbildning: att hjälpa eleverna att växa och förändras.
Lärare, studenter på lärarutbildningar och andra som arbetar jämsides med lärarna – kuratorer, studie- och yrkesvägledare, stödpersonal och specialpedagoger – ges vägledning i hur relationskompetens kan utvecklas.
Hittills har vi återanvänt
2
5
0
6
1
8
6
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.