av Wiggo Kilborn och Natalia Karlsson
Förlag | Studentlitteratur |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2019-12-09 |
Upplaga | 1 |
Antal sidor | 192 |
ISBN | 9789144134437 |
Kategori(er) |
Pedagogik & psykologi ↳ Pedagogik |
Redan under de första skolåren bildar sig elever en uppfattning om matematik. Om denna uppfattning är mindre bra kan den kan skapa problem under senare skolår. Sådana problem återfinns även hos lärarstudenter och är ofta så väl befästa att de är svåra att förändra. Detta gäller inte minst hur elever och studenter uppfattar centrala begrepp som multiplikation, bråk och proportionalitet.
Boken bygger på en studie om bråk och proportionalitet som genomförts i årskurserna 2, 4, 5 och 8, i vilken fem lärare under vardera fem lektioner har arbetat med bråk och proportionalitet. Vi har i vår studie kunnat följa hur det går till, när eleverna bygger upp de missuppfattningar som vi ser bland lärarstudenterna.
I boken reflekterar vi över vad det innebär att undervisningen ska vila på vetenskaplig grund och vilka faktorer som är avgörande för att undervisningen ska gynna elevers lärande i matematik.
Vi ger också en rad praxisnära exempel på hur man kan analysera och reflektera över sin undervisning i avsikt att höja dess kvalitet. Boken vänder sig till aktiva lärare och lärarstudenter.
Hittills har vi återanvänt
2
5
0
6
2
1
0
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.