Beskrivning
Den här boken fungerar både som en handledning och en inspirationskälla. Mot bakgrund av huvudprinciperna för Lean Administration och exempel från verkligheten beskriver författaren på ett målande sätt hur du på bästa sätt går till väga för att praktisera Lean i din administrativa stödprocessmiljö. Det handlar till 80 procent om kulturfrågor, att få arbetet med ständiga förbättringar att bli en naturlig del av verksamheten, och till 20 procent om att tillämpa ett antal beprövad verktyg.
Läs mer
Intresset för Lean växer och sprider sig från fabriksgolvet till tjänstesektorn och det offentliga Sverige. Nu tas nästa steg med Lean Administration – hur man arbetar med Lean inom administrativa stödprocesser som ekonomi, personal, inköp och kundtjänst.
Lean Administration är ett kund- och efterfrågestyrt förbättringskoncept, där kärnan består av att fokusera på det som skapar verkligt kundvärde. Det handlar om att systematiskt och kontinuerligt arbeta med ständiga förbättringar, om att ta bort alla former av spill, slöseri, ojämnheter och överbelastningar.
Om författarna
Linus Larsson är konsult i PA Consulting Group och arbetar med operationell strategi.
Recensioner
”Vardagsnyttig, inspirerande och lättillgänglig. Fungerar för såväl små som stora organisationer. Boken är en stark femma.”
Björn Sandström, Fujitsu Services (ur recension i Personal & Ledarskap, nr 9/2008)
En utmärkt inspirationskälla genom sin trivsamma och lättlästa stil. Den är också rik på jordnära exempel och reflektioner från köttbulls fabriken, guldgruvan, affärsbanken och stålverket.
Bengt Klefsjö avdelningen för kvalitets- & miljöledning, Luleå tekniska universitet. (ur recension i Kvalitetsmagasinet 1, 2009)
"Lean Administration är en av de viktigaste leanböcker jag har läst. Boken är i sin helhet central och klargörande." David Salekärr, leanbloggen.se
Läs mer