Beskrivning
Vad är egentligen en ”lärande organisation”? Begreppet har definierats på flera olika sätt vilket lett till förvirring. Syftet med den här boken är att skapa ökad klarhet och ge en mer nyanserad bild av ”lärande organisation” än vad tidigare litteratur förmått göra.
Läs mer
I boken presenteras fem olika synsätt på lärande organisation (lärande i arbetet, klimat för lärande, lärande struktur, den äldre varianten av organisatoriskt lärande samt den nyare varianten av organisatoriskt lärande) ur fyra olika perspektiv (arbetsgivarperspektivet, arbetstagarperspektivet, samhällsperspektivet samt modeexploatörsperspektivet). Sammantaget ger detta inte mindre än 20 olika kombinationer som alla diskuteras i boken. Lärande organisationer förklarar olika sätt att förstå lärande i arbetslivet samt organisationers lärande. Den ger ökad insikt kring vilka organisationer som bör bli lärande organisationer samt vilken typ av lärande organisation de bör anamma. Dessutom granskas begreppet kritiskt och motargument presenteras.
Om författarna
Anders Örtenblad är forskare och lärare vid Högskolan i Halmstad. Ett av hans favoritämnen, såväl inom forskning som undervisning, är just ”lärande organisation”, samt hur denna idé sprids och reser. Han har publicerat artiklar och annat material om detta i flera olika vetenskapliga tidskrifter.
Recensioner
"Tiden får utvisa om lärande organisationer är ett modebegrepp, men det har trots allt stått sig i tjugo år. Så länge begreppet är populärt är det angeläget att fortsätta granska det, i termer av olika synsätt och ur olika perspektiv. Det gör denna lilla bok på ett överskådligt, balanserat och mycket förtjänstfullt sätt. Boken är väl främst avsedd som kurslitteratur på universitetsnivå, men jag anser att den utgör ett värdefullt diskussionsunderlag i alla organisationer eller ledningsgrupper, där man funderar på att införa en lärande organisation, där man tror att man redan har gjort det eller där man i största allmänhet är intresserad av begreppet – vad det är och vad det inte är."
Bengt Klevsjö, Kvalitetsmagasinet nr 2, 2009
Läs mer