Beskrivning
Formativ svenska och Formativ svenska som andraspråk är en bas i det formativa arbetssättet. De parallella kursböckerna för svenska och svenska som andraspråk ger nya möjligheter att jobba i blandade klasser.
Läs mer
Kurs 1
Formativ svenska 1 och Formativ svenska som andraspråk 1 är kursböcker för svenska 1 och svenska som andraspråk 1 på gymnasiet. Utgångspunkten är ett formativt arbetssätt, och innehållet bygger på de två kursernas mål och innehåll enligt läroplanen. Exempel på innehåll är:
- Muntlig framställning i förberedda samtal och inför grupp
- Textproduktion som inlägg, argumentation och krönika
- Arbete med skönlitteratur och sakprosa
- Språklig variation
Formativ svenska 1 och Formativ svenska som andraspråk 1 har en tydlig struktur som tar avstamp i ett antal frågor: Vad är målet? Hur ska du nå målet? Hur ligger du till? Hur går du vidare? och Hur har det gått? Mönsteruppgifter, mönstertexter, elevexempel och formativa uppgifter ger många möjligheter att träna, få återkoppling och utvecklas vidare. Avslutande summativa uppgifter till varje kapitel finns i den lärarhandledning som kompletterar böckerna.
Formativ svenska 1 och Formativ svenska som andraspråk 1 är med andra ord "syskonböcker". Böckerna är skrivna så att det ska vara lätt att använda dem parallellt i blandade klasser med både elever som läser svenska 1 och svenska som andraspråk 1.
Kurs 2
Formativ svenska 2 och Formativ svenska som andraspråk 2 är kursböcker för svenska 2 och sva 2 på gymnasiet. Utgångspunkten är ett formativt arbetssätt, och innehållet bygger på de två kursernas mål och kunskapskrav. Exempel på innehåll är
- Muntlig framställning i förberedda samtal och inför grupp
- Utredande text
- Läsförståelse
- Litteratur
- Grammatik
- Språkanvändning och nordiska språkförhållanden
- Nordiska språkförhållanden
Formativ svenska 2 och Formativ svenska som andraspråk 2 har samma tydliga struktur som "ettorna": De ställer samma frågor, och ger samma utmärkta möjligheter att träna, få återkoppling och utvecklas vidare. Även här finns en lärarhandledning med avslutande summativa uppgifter till varje kapitel.
Formativ svenska 2 och Formativ svenska som andraspråk 2 går även de att i hög grad använda parallellt i klasser med både svenska och svenska som andraspråk.
Kurs 3
Formativ svenska 3 och Formativ svenska som andraspråk 3 är kursböcker för svenska 3 och SVA 3 på gymnasiet. Utgångspunkten är ett formativt arbetssätt, och innehållet bygger på de två kursernas mål och kunskapskrav. Exempel på innehåll är
- Muntlig framställning
- Argumentation
- Retorik
- Vetenskaplig text
- Litteraturhistoria
Formativ svenska 3 och Formativ svenska som andraspråk 3 följer samma struktur som böckerna i kurs 1 och 2. Till de formativa uppgifterna finns digitala matriser som tydliggör kopplingen till mål, centralt innehåll och kunskapskrav för respektive uppgift. Precis som till de tidigare böckerna finns en lärarhandledning med avslutande summativa uppgifter till varje kapitel.
Formativ svenska 3 och Formativ svenska som andraspråk 3 är liksom böckerna till kurs 1 och 2 "syskonböcker". Böckerna är skrivna så att det ska vara lätt att använda dem parallellt i blandade klasser med både elever som läser svenska 3 och svenska som andraspråk 3.
Om författarna
Carin Eklund och Inna Rösåsen är båda gymnasielärare och förstelärare i svenska. De är verksamma på Tibble gymnasium.
Läs mer