Beskrivning
Att skönlitteratur är betydelsefullt för oss människor är en vanlig åsikt. Många menar också att just barn och ungdomar borde läsa mer än vad de gör. Men frågar man varför det är så kan det vara svårare att ge svar på tal.
Läs mer
Det är liksom självklart. Ofta hamnar försöken att svara i termer av nyttighet och detta gäller även bland svensklärare som ska förklara för eleverna varför litteratur är viktigt. Den typen av läsargument övertygar inte någon och skapar varken intresse för läsning eller läsglädje när man väl läser. De rationella argumenten är dessutom inte alls kopplade till vad forskningen säger om skönlitteraturens potential eller vad praktiska erfarenheter om lyckade läsprojekt i svenska skolor visar. Inte heller till skolans styrdokument. Hur blev det så här?
I den här boken ges en introduktion till litteraturdidaktikens område på ett sätt där forskningsfältets perspektiv möter klassrumspraktikens många möjligheter. Direkt och kortfattat ger författaren inblickar i hur teorier om läsning och litteraturundervisning samspelar med olika sätt att utforma en undervisning där litteraturens unika sätt att utveckla elevers tänkande om sig själva, om andra människor och om den värld de lever i står i centrum. Genom hela boken förs en levande diskussion utifrån autentiska exempel som gör mötet med eleverna ständigt närvarande. I den diskussionen blir det också tydligt varför litteraturläsning och fiktion inte bara är viktigt i skolan och i samhället i stort. Det är vad som gör oss mänskliga.
Boken vänder sig i första hand till blivande och verksamma lärare i svenska.
Om författarna
Olle Nordberg är fil.dr i litteraturvetenskap och universitetslektor i svenskämnets didaktik vid Uppsala universitet. Han är också gymnasielektor i svenska med 20 års erfarenhet av läraryrket och litteraturläsning med ungdomar.
Läs mer