Förlag | Gleerups Utbildning |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2024-05-02 |
Upplaga | 1 |
Antal sidor | 128 |
ISBN | 9789151111407 |
Kategori(er) |
Samhälle & politik |
För många lärare är betygsättning en central del av jobbet. Betyg ska till exempel ges i grundskolan från och med årskurs 6, men rektor kan besluta att betyg ska ges redan från årskurs 4. I den anpassade grundskolan sätts betyg om eleven eller elevens vårdnadshavare önskar det. I gymnasieskolan och vid Komvux ges betyg efter varje avslutad kurs. Även på folkhögskolornas allmänna kurser ges ett studieomdöme, som i vissa delar påminner om betyg.
Även om aktuella styrdokument innehåller en del information i förhållande till betygsättningen, lämnar de också mycket osagt. Som lärare behöver man därför vara bekant med ”betygsättningens didaktik”, det vill säga varför man sätter betyg, vad som ska betygsättas och hur betygsättningen bör gå till. Den här boken är tänkt att ge vägledning i dessa didaktiska frågor. Boken är inte en ”regelbok”, som samlar olika föreskrifter, utan är tänkt att fungera som ett stöd till lärarens professionella omdöme i betygsättningen, så att betygsättningen kan ”vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet” (Skollagen, 1 kap. 5 §).
Anders Jönsson är professor i didaktik vid Högskolan Kristianstad.
Hittills har vi återanvänt
2
4
9
5
7
7
5
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.