Beskrivning
Stilhistoria är en särskilt spännande sorts historia. En historia utan kungar och krig; en historia om föremålen vi omgett oss med och hur de ändrat sig under tidernas lopp.
Följ med på en hisnande resa från Mesopotamiens och Egyptens kulturer genom Grekland och Rom, möt kelter och germaner, fångas av medeltidens uttryck, antikens pånyttfödelse under renässansen och nyklassicismen och in i den moderna tidens teknik och framsteg med 1800-talets nystilar och 1900-talets modernism och postmodernism.
Människan har i alla tider utnyttjat sina ägodelar och sin miljö for att uttrycka sig själv och visa sitt inflytande. Prakt var makt både i slott och bondehem. Och allt vi omger oss med är laddat med symboler. Man kan lära sig tolka olika koder och vad föremålen och miljöerna berättar. En del föremål blir till och med symboler för sin tid.
Vad som är vackert och fult har diskuterats i århundraden. Skönhetssinnet anser en del vara inlärt och bero på klasstillhörighet. Andra menar att det kanske är som med musikalitet. En del människor har helt enkelt en större förmåga att se proportioner, färg och form och utnyttja sina sinnen. Det kanske till och med är en fördel att skrapa bort lite kulturell fernissa.
Är det kanske så att vi gärna ser äldre tider i svartvitt, både bildligt och bokstavligt? Men stilhistorien är färgrik! Antikens skulpturer! Regalskeppet Vasa! Och folkkonsten! Och hur var det egentligen med den bleka, blonda svenska heminredningen? Fanns den?
Historia flyter lätt ihop till ett grått ”förr”, men en stilhistorisk resa ger krokar att hänga upp minnet på. Då kan vi upptäcka spår från tidigare stilar i allt vi använder varje dag, i kläder och mode, i bilar och mobiltelefoner, i möbler och serviser, i frisyrer och tatueringar och i språk och beteende. Många av de former vi umgås med har mejslats fram genom århundraden, ja årtusenden. Olika typer lyfts fram i olika tider och varje tid sätter sin prägel och knorr på formerna.
Alla Tiders Stil ger de långa linjerna, men dyker också ner i detaljer som vi känner igen idag. Den är illustrerad med 575 bilder där kvinnor tar plats på ett självklart sätt. I stilhistorien är det lättare att se kvinnorna – om man bemödar sig och även inkluderar en del områden, som annars brukar lämnas utanför.
Eva Atle Bjarnestam har tidigare skrivit De formade 1900-talet och IKEA design och identitet.
Läs mer