Förlag | Karlstad University Press |
Språk | Svenska |
Bandtyp | Häftad |
Utgiven | 2010-12-20 |
Antal sidor | 183 |
ISBN | 9789170633287 |
Kategori(er) |
Pedagogik & psykologi ↳ Pedagogik |
Varje dag gör lärare en rad didaktiska val i sin yrkesutövning. Det kan handla om vilka mål och vilket ämnesinnehåll som väljs för undervisningen. Det kan även handla om hur ett ämnesinnehåll ska gestaltas i en viss undervisningssituation med en specifik elevgrupp. Frågan är mot vilken, eller vilka grundvalar dessa didaktiska val görs? Den övergripande ämnesförståelse som ligger till grund för de didaktiska val som historielärare gör i sin vardag, står därför i fokus i föreliggande studie. Undersökningen bygger på enkäter och intervjuer och kan delas in i två teman: Det första är ämnesbiografiskt och tar fasta på de påverkansfaktorer lärarna anser ha haft betydelse för sin ämnesförståelse ur ett livsberättelseperspektiv. Det andra temat är strukturellt, och där undersöks innehållet i lärarnas aktuella ämnesförståelse. Det görs utifrån de syften lärarna redovisar för sin historieundervisning samt vad de ser som ämnets centrala innehåll, mönster i historien samt bärande begrepp.
Hittills har vi återanvänt
2
5
0
6
1
4
6
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.