Beskrivning
DETTA är enda gången det är tillåtet att skövla skogen - så att vi kan upptäcka träden
Författaren vill på detta sätt bidra till utveckling av skolans enorma möjligheter och fokuserar genom texten uteslutande på att hjälpa personal och elever i både kommunala skolor och friskolor (grundskolan och gymnasiet) att omforma visionen så att det blir möjligt att se träden i stället för skogen. Han levererar i boken bland annat budskap av möjligheter, chanser, tillfällen, perspektiv, förhållningssätt och handlingar.
För att hjälpa oss att upptäcka den svenska skolans möjligheter diskuterar författaren bland annat:
* att en stor del av samhället verkar leva i föreställningen att skolan skall (kan) överföra kunskap till eleverna, vilket är en utopi och skapar passiva elever. Gemensamt kan vi lösa denna knäckfråga om hur skolan förmedlar information «om» kunskap, inte kunskapen i sig.
* hur elever som bara erbjuds att vara passiva mottagare av information inte utvecklar några valmöjligheter.
* hur abstraktionsnivån i läromedel och undervisning många gånger är en avgörande faktor för elevens förståelse och fortsatta utveckling.
* hur elevens motivation och motivationsriktning ofta berättar om elevens «verklighet» i skolan.
* språkets dynamik i undervisning och lärande, och dess roll som bärare av förståelsen.
* om skolan och/eller eleven arbetar «bort från» eller «till» någonting och om det spelar någon roll.
Kenth Bender (f. 1947), specialpedagog, har sedan slutet av 90-talet nomadiserat västkusten och är sedan några år Göteborg trogen. Författaren ägnade sig för 20 år sedan åt måleri och belönades både med separat- och samlingsutställningar. Han tappade lusten för måleriet 1991, när samtliga målningar «oförklarligt» försvann från en utställning. Belöningen kom istället genom ett uppdrag att 1991 porträttera revy-, teater- och filmskådespelaren Carl Gustaf Lindstedt.
Hösten 2010 återupptog han måleriet i nya förhoppningar och blev inbjuden att ställa ut i Danmark, Tyskland och USA. Han började i skolans värld 1978 och utbildade sig till specialpedagog vid Göteborgs universitet. Den sedan många år pågående kritiken mot skolan har föranlett författaren att börja skriva om sina erfarenheter, förhållningssätt och resultat i elevarbetet, för att visa på skolans enorma möjligheter. Författaren fokuserar därför på träden istället för skogen. Ytterligare utgivningar är planerade.
«Hans förmåga att ifrågasätta är hälsosam och initierad, eftersom den bygger på respekt för det som skolan skulle kunna betyda.»
Michael Economou
BTJ-häfte 6, 2012
«Så här på rak arm har jag tagit till mig "om något inte fungerar, pröva något annat" Jättebra det använder jag ofta.»
Monica Berggren, Speciallärare & Specialpedagog
«Jag känner att det är en mycket viktig bok /.../ Ett stort bidrag till ökad kunskap är att man läser din bok och sedan reflekterar om innehållet i arbetslaget.»
Yvonne Bjufors, Specialpedagog, Stöd och Utvecklingsteamet Stenungsunds Kommun
Läs mer