Förlag | Olika Förlag |
Språk | Engelska |
Bandtyp | Danskt band |
Utgiven | 2013-03-05 |
Upplaga | 1 |
Antal sidor | 183 |
ISBN | 9789185845880 |
Kategori(er) |
Media & kommunikation |
Efter 27 år i reklambranschen slog det mig plötsligt att nästan alla böcker jag läst om branschen är skrivna av och om män, the Mad Men. Jag kände att det saknades något, jag saknade de kvinnliga förebilderna. Jag ville bjuda på råd och inspiration, inte minst till en yngre generation reklamkvinnor, de kvinnor som ofta ställer samma frågor när jag föreläser: Hur är det att vara kvinna i branschen? Var finns våra förebilder? Var är vår historia? Så jag började skriva och resa för att träffa några av världens mest framgångsrika och inspirerande reklamkvinnor. Här är deras berättelser, berättelserna om och av the Mad Women.
Mad Women - A Herstory of Advertising är den första i sitt slag i Sverige: en bok som belyser bristen på jämställdhet i reklambranschen (där bara 20 % är kvinnor) genom personliga berättelser och reflektioner från kvinnorna i branschen. En bransch som påverkar hela samhället och alla oss i det!
I boken låter Christina Knight, en av Sveriges främsta Creative Directors, läsaren möta ett antal inflytelserika kvinnor från Sverige och övriga världen. Det är både reklamare och forskare, som alla delar övertygelsen om att en jämställd reklambransch är en nödvändig och positiv utveckling för alla.
Med i boken finns några av branschens giganter såsom Mary Wells Lawrence, den första kvinnliga VD:n som fick sitt bolag börsnoterat i New York och Shelly Lazarus som i många år varit med på Forbes lista över de 100 mäktigaste kvinnorna i världen, samt spännande svenska förmågor som Anna Qvennerstedt och Nina Åkestam.
Äntligen en bok med kvinnliga förebilder i reklambranschen.
Christina Knight, Sverige
Shelly Lazarus, USA
Stefanie Wurst, Tyskland
Kat Gordon, USA
Nunu Ntsingila, Sydafrika
Susan Hoffman, USA
Nina Åkestam, Sverige
Cilla Snowball, UK
Rahkshin Patel, Indien
Mary Wells Lawrence, USA
Anna Qvennerstedt, Sverige
Margaret Key, Sydkorea
Catrin Vagnemark, Sverige
Jean Grow, USA
Christina Knight är en av Sveriges mest framstående Creative Directors och arbetar idag som Creative Director på INGO - Ogilvy & Grey i Stockholm. Hon undervisar även på Berghs School of Communication, Forsbergs Skola och Stockholms Universitet. Christina sitter också ofta i juryn för utmärkelser såsom Cannes Lions, Guldägget, Guldlådan och Eurobest.
Helena Thorsell är utbildad på bl.a. Parsons School of Design i New York och har jobbat som Art Director i reklambranschen i 13 år, först i New York och sedan på INGO i Stockholm. Hon driver nu Coming of H där hon arbetar med allt från grafisk formgivning och reklam till oljemåleri.
Boken är framtagen med Komm! (Sveriges kommunikationsbyårer) som ett steg i arbetet för ökad jämställdhet i reklambranschen
OLIKA förlag tilldelades Rättvisepriset 2012 och Stenbecksstipendiet för sitt arbete för jämställdhet och jämlikhet i bokvärlden. Boken är tryckt i Sverige på miljöcertifierat papper och tryckeri.
Hittills har vi återanvänt
2
5
0
5
7
9
3
böcker.
Sveriges grönaste och skönaste bokhandel med den billigaste kurslitteraturen.
Detta är vår ambition och vi tummar inte på något för att nå dit. Vi finns till för att hjälpa studenter att spara och tjäna pengar på sin kurslitteratur samtidigt som vi tillsammans gör miljön en tjänst. Företaget startade våren 2005 av två studenter och har sedan dess strävat mot att ständigt göra det enklare att köpa och sälja begagnad kurslitteratur för så många som möjligt.
Prenumerera för att ta del av våra bästa studenttips, erbjudanden och kampanjer.
Läs mer om hur vi hanterar persondata i vårt avsnitt om personuppgiftbehandling.