Beskrivning
Dada- kanske den mest kända och skandalomsusade av modernismens konströrelser sägs ha börjat på Cabaret Voltaire då en litterär afton iscensattes på restaurang Meierei i Zürich den 5 februari 1916. Kvällens huvudnummer var när aktörerna stampade, röt och bankade på kastrull- och grytlock och läste upp obegripliga simultandikter. Hur kan en sådan konst- och kulturrevolution ha börjat på en schweizisk restaurang?
I Dada öst visar Tom Sandqvist att Dada inte plötsligt uppstod fullt utvecklad utan växte fram ur en levande konstnärlig tradition i Östeuropa speciellt i Rumänien och spreds till Schweiz när en grupp rumänska modernister slog sig ner i Zürich. Bukarest och andra städer i Rumänien hade varit scenen för dadaliknande poesi, prosa och spektakel under åren före första världskriget. Förgrundsgestalt var Tristian Tzara. Redan som 15-åring började han sin karriär i den avantgardistiska litteraturen när han tillsammans med bröderna Jules och George Janco grundade tidskriften Simbolul. Tzara, som själv myntade begreppet Dada, inspirerad av sin egen födelsedag och ett ortodoxt helgon, var på Cabaret Voltaire den där kvällen tillsammans med bröderna Janco och Athur Segal, alla rumäner.
Det är ingen tillfällighet, menar Tom Sandqvist, att så många av de första dadaisterna var rumäner. Han spårar dadaismens ursprung i källor som symbolism, futurism och folklore. Han betonar sammanhanget mellan modernistiska rumäner och Östeuropas yiddish-tradition. Tristian Tzara, bröderna Janco och Arthur Segal växte upp i den judiska kulturen och traditionen. I åratal förnekade och förkastade den kommunistiska regimen rumänernas avantgardistiska rörelser. Nu, sedan arkiven har öppnats, så kan Tom Sandqvist berätta den okända historien bakom Dadas rumänska rötter.
Tom Sandqvist är författare, lektor vid Konstfack i Stockholm och docent vid Lapplands universitet i Rovaniemi.
Läs mer