Beskrivning
Lennart Didoffs skrivande hämtar även i denna nya bok sin inspiration från händelser som etsat
sig fast i hans medvetande, nästan likt ett fotografi. Hans bildmässiga tänkande ger skrivandet en
särskild dimension.
I den här boken gestaltar han betydligt fler specifika händelser och möten än i de tidigare
böckerna. Minnet av dessa händelser är på ett medvetet sätt gestaltat i ett kristallklart ögonblick
– som att se in i ett prisma, möjligen från en polygonen i en bergkristall. Där inne i prismat
finns det bevarat, för evigt och när de hänger bredvid varandra så här möter läsaren en minnets
kristallkrona, på det sätt som inte minst tidiga hågkomster plötsligt träder fram med en ny
klarhet senare i livet.
Vi får läsa om en gemensam resa för mor och son till ön Capri 1958, för mamma Fanny var
det den första utlandsresan och den första gången som hon smakade ett glas vin. Det är 63 år
sedan och bilden av modern och glaset med jungfruligt italienskt rödvin är en sådan händelse
som nu blir ännu starkare.
Året innan mötte han kompositören och musikern Åke Hermansson på samma ö. Här har
Hermanssons toner dröjt sig kvar.
”I min musikhjärna finns egendomligt nog en
koppling till Philip Glass, …i hans långsamma
sökande tonslingor.” skriver Lennart.
Inte bara bilder och smaker kan kapslas in i ett
prisma. Även ljud och inte minst musik kan utlösa
precisa minnen, redan innan första ackordet
tonar fram. Den som lyssnar vet vad som ska
komma och är tonerna starkt förknippade med
en specifik händelse kastas man alltid tillbaka till
samma punkt inne i prismat.
Denna bok är ytterligare ett bidrag till
att förstå hur Lennart Didoffs konstnärskap
utvecklats till den punkt där det är idag. Den
nära kopplingen mellan ord och bild, eller kanske
snarare bild och ord är prismats centrum.
Björn Sandmark
Läs mer