Beskrivning
Detta a¨r just en bok om hja¨lpmedel - men ocksa° om strategier och verktyg - fo¨r elever med kognitiva funktionsnedsa¨ttningar som exempelvis adhd, autismspektrumtillsta°nd, dyslexi men ocksa° fo¨r elever utan diagnoser, elever som av olika ska¨l har inla¨rningsprofiler som skiljer sig fra°n genomsnittet. Som titeln anger stra¨cker sig boken fra°n fo¨rskoleklass till gymnasiet na¨r det ga¨ller hja¨lpmedel, anpassningar och strategier - men tar ocksa° i ett kortare avsnitt upp tiden efter gymnasiet med exempel fra°n Arbetsfo¨rmedlingen, folkho¨gskola och ho¨gskola.Läsarröster:Denna bok fo¨rmedlar att hja¨lpmedel i fo¨rsta hand handlar om goda relationer, bemo¨tande, kunskap, positiva attityder och anpassningar av miljo¨n. Inspirerande la¨sning som ger hoppfullhet om vad som lo¨nar sig i den inkluderande la¨randemiljo¨n. Detta a¨r vad vi i skolan efterfra°gat, det a¨r en bok som efter att vi slukat den kommer att finnas i varje pedagogs verktygsla°da och anva¨ndas som uppslagsbok. Ista¨llet fo¨r information om att... sa° fa°r vi ha¨r svar pa° fra°gan Hur?Ur ett imponerande kontaktna¨t har Gunilla Gerland, med omsorg, valt de personer som ha¨r delar med sig av sina erfarenheter fra°n olika pedagogiska och tekniska lo¨sningar. Boken visar pa° att mycket kan go¨ras fo¨r en mer modern och omfamnande skolmiljo¨. Mo¨jlighet efter mo¨jlighet radas upp pa° ett la¨ttla¨st och tillga¨ngligt sa¨tt. Ha¨r blir det enkelt att fo¨rsta° hur viktigt det a¨r att uppma¨rksamma varje elevs ra¨ttighet att na° sin fulla potential och att fa° information pa° det sa¨tt som var och en kan ta till sig. Tack Gunilla fo¨r att du skrivit denna bok!Maud Sjo¨blom Legitimerad La°gstadiela¨rare och Specialpedagog, Special- pedagog pa° BUP Norrta¨lje (och, tillsammans med Kerstin Ma°hlberg, fo¨rfattare till boken Lo¨sningsinriktad Pedagogik)Vi a¨r alla olika och vi beho¨ver olika, detta ga¨ller naturligtvis ocksa° hja¨lpmedel. Men vad menar vi med hja¨lpmedel? Detta a¨r en bok som vidgar synen pa° hja¨lpmedel eller "medel till hja¨lp". Det resoneras kring viktiga begrepp som attityd, bemo¨tande, fo¨rtroende, kunskap, engagemang, tillga¨nglighet, delaktighet, relationer, kommunikation och inkludering, det vill sa¨ga viktiga ingredienser i en skola som ser och mo¨ter alla elever oavsett a°lder och funktionsniva°, ba°de ur ett generellt (bra fo¨r alla) och ett individuellt perspektiv.Elevers och fo¨ra¨ldrars delaktighet ses som sja¨lvklara fo¨r val av insatser och anpassningar. "Det a¨r inte bara att veta utan ocksa° att tilla¨mpa, inte bara att ho¨ra utan ocksa° att go¨ra - och det ga¨ller ba°de elever och la¨rare".Boken lyfter fram det positiva, visar pa° mo¨jligheter och bjuder ett smo¨rga°sbord av exempel fra°n olika verksamheter och la°ter fo¨ra¨ldrar samt olika professioner komma till tals.Man fa°r inte bara tips om olika hja¨lp- medel och metoder vid olika typer av sva°righeter, man kan a¨ven la¨sa vad man bo¨r ta¨nka pa° inom olika a¨mnen och inte minst den fo¨r ma°nga sa° sva°ra fria tiden eller rasten. Boken har ba°de bredd och djup, den tar upp elever som har stora inla¨rningssva°righeter men a¨ven situationen fo¨r sa¨rskilt bega°vade elever, den tar upp vanliga skola¨mnen men a¨ven sociala sammanhang.Boken a¨r la¨ttla¨st och bjuder pa° ma°nga tips pa° vidare la¨sning. Den a¨r la¨sva¨rd fo¨r fo¨ra¨ldrar, fo¨r studerande sa°va¨l som yrkesverksamma pedagoger, skolledare, logopeder och arbetsterapeuter. Det a¨r inte no¨dva¨ndigt att la¨sa boken fra°n pa¨rm till pa¨rm, det ga°r att va¨lja kapitel, men fo¨r alla som jobbar i eller tillsammans med skolan rekommenderar jag varmt att la¨sa hela boken. La¨s och reflektera tillsammans!Marianne Selberg, specialpedagog, Neuropsykiatriska enheten, Sunderby sjukhus.
Läs mer